20. 03. 03

Campania3 POSTER ADULTI 1

În luna martie, Ministerul Sănătății, prin Programul Național de Evaluare și Promovare a Sănătății finanțează și organizează campania „Zâmbește cu încredere. Sănătate orală pentru toți!”, campanie care aduce în atenția publică problematica sănătății orale pentru populația generală (inclusiv copii și adolescenți) și are ca obiective generale creşterea numărului de persoane informate privind importanţa sănătăţii orale şi riscurile neglijării acesteia, a celor care adoptă comportamente sănătoase în vederea menţinerii sănătăţii orale precum și formarea unor deprinderi sănătoase şi încurajarea tratamentului precoce al potenţialelor probleme dentare, pentru a evita îngrijirile tardive, mai dificile şi mai costisitoare

Sănătatea orală include capacitatea de a vorbi, zâmbi, mirosi, gusta, atinge, mesteca, înghiţi şi de exprima o serie de emoţii prin intermediul expresiei faciale, cu încredere şi fără durere, disconfort sau boli cranio-faciale complexe.

Ultimul studiu efectuat în România la care au participat 4592 de respondenți efectuat de specialiștii INSP prin inter referitor la evaluarea practicilor privind menținerea sănătății orale arată că în ceea ce privește frecvența spălării zilnice pe dinți pe 18 % dintre participanți se spală de mai puțin de două ori pe zi pe dinți, 33,7 % se spală mai puțin de două minute pe dinți și doar 33,6 % după ce mănâncă în maximum 15 minute. Numai 70,2 % din respondenți au fost instruiți cu privire la tehnica corectă de periaj al dinților și doar 28,2 % își schimbă lunar periuța de dinți. Referitor la mijoacele utilizate pentru asigurarea igienei orale: 1,9 % nu utilizează pastă de dinți, doar 57,3 % utilizează o pastă de dinți cu fluor, 24, 7 % folosesc doar periuța de dinți, 55,6 %   folosesc apa de gură și 29, 5 % ața interdentară. Un procent relativ mare, 48, 7 % utilizează guma de mestecat ca mijloc de asigurare a igienei orale iar 24,9 % folosesc scobitori. În ceea ce privește starea de sănătate orală doar 27,6 % dintre participanții la studiu au afirmat că în ultimul an nu au avut nici un disconfort la nivelul dinților și doar 15, 9 % se duc de două ori pe an la control la medicul stomatolog. Referitor la consumul de produse îndulcite, alcool și fumat: Doar 50,4 % dintre respondenți nu consumă zilnic dulciuri, 53,4 % nu consumă zilnic băuturi acidulate îndulcite și 61, 3 % nu consumă deloc băuturi alcoolice.20,1 % dintre participanții la studiu fumează.

Campania3 POSTER COPII 1

20. 02. 03

Campania2 2020 adolescenti

În luna februarie, Ministerul Sănătății, prin Programul Național de Evaluare și Promovare a Sănătății finanțează și organizează campania “Protejează-ți sănătatea! Sănătatea reproducerii – dreptul și responsabilitatea ta!”, campanie care aduce în atenția publică problematica sănătății reproducerii pentru adolescenți și femeile gravide și are ca obiectiv creșterea nivelului de informare al acestora despre: contracepție, importanța planificării familiale, sănătatea în perioada sarcinii, avorturile și complicațiile acestora, bolile cu transmitere sexuală.

Sănătatea reproducerii definită ca fiind o bună stare fizică, mentală și socială și nu doar absența bolii sau a infirmității, în toate aspectele referitoare la sistemul reproducător și la funcțiile și procesele acestuia, se referă la faptul că oamenii sunt capabili să aibă o viață sexuală satisfăcătoare și sigură și că au capacitatea de a se reproduce și libertatea de a decide cu privire la viața lor sexuală.

În perioada 2007-2017, România se situează pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește procentul nașterilor înregistrate la adolescente. Acest aspect este unul complex, ale cărui consecințe afectează atât mama, cât și copilul. Fenomenul „copiilor cu copii”-, mai multe nașteri premature, rată de vaccinare scăzută și riscuri sociale – este un fenomen social, pentru că efectele nu se limitează doar la situația unei mame sau a unei comunități, ci vizează, în lanț, sănătatea fizică și emoțională a unor copii care se nasc într-un mediu vulnerabil și supus riscurilor sociale. Pe de altă parte, mamele minore sunt mai predispuse să nască prematur, iar prematuritatea rămâne una dintre cauzele majore ale mortalității infantile.

În 2017 România era pe primul loc în UE în ce priveşte numărul de naşteri înregistrate la adolescente cu vârste sub 15 ani, reprezentând 9,78% din totalul naşterilor, conform datelor Eurostat.Comparativ cu anul 2017, în 2018, a crescut numărul și ponderea gravidelor cu vârsta sub 15 ani, o grupă de vârstă de mare risc pentru mamă şi copil, care necesită monitorizarea lor pe întreaga perioadă a sarcinii.

Campania2 2020 gravide

19. 11. 28

POSTER POPULATIE HIV 1

Ziua Mondială de Luptă Împotriva HIV/SIDA se celebrează la 1 decembrie începând din 1988, ca oportunitate a oamenilor de pretutindeni de a se uni în lupta împotriva HIV, de a oferi suport celor diagnosticați cu această infecție și de a comemora pe cei care au decedat din cauza bolilor asociate cu SIDA. În 2019, slogamul campaniei mondiale de luptă împotriva HIV/SIDA este "Comunitățile fac diferența".

În 2018, la nivel mondial, un număr de 37.9 milioane de persoane erau infectate cu HIV, dintre care 36,2 milioane adulți și 1,7 milioane copii. Un procent de aprox.79% dintre persoanele infectate știau că au HIV/SIDA. În 2018 au existat 1,7 milioane noi infecții HIV (dintre care 1,6 milioane adulți și 160.000 copii sub 15 ani), iar 23,3 milioane persoane au primit terapie antiretrovirală. Un număr de 770.000 de persoane au decedat datorită bolilor asociate cu SIDA.

În România, conform Conform OMS, în iulie 2018, existau 15.661 persoane infectate cu HIV (prevalență 0,1%).

La 31 decembrie 2018 au fost raportate de către Compartimentul pentru Monitorizarea şi Evaluarea Infecţiei HIV/SIDA în România, din cadrul Institutului Naţional de Boli Infecţioase “Prof.dr.Matei Balş”: un număr de 7.786 cazuri HIV și 16.106 cazuri SIDA; un număr de 188 cazuri cu vârste sub 15 ani și 15.322 cu vârste peste 20 ani; un număr de 12.862 cazuri au primit tratament ARV la nivelul anului 2018 (acoperire de 54%). În 2018, în România, numărul cazurilor noi de HIV/SIDA a scăzut față de 2010 (respectiv de la 730, la 691).

Scopul campaniei: Informarea și conștientizarea populaţiei generale și în special a grupurilor cu risc crescut cu privire la modalitățile de transmitere și prevenire a infecției HIV/SIDA și a importanței consilierii, testării și tratamentului.

Obiectivele campaniei: Cresterea acccesului la informație despre modalitățile de transmitere și prevenire a infecției HIV/SIDA și a importanței consilierii, testării și tratamentului; creșterea numărului de persoane din populația generală informate despre HIV/SIDA; combaterea stigmatizării și a discriminării legate de HIV/SIDA.

POSTER POPULATIE HIV 2

19. 11. 21

1ZNT 2019 Poster beneficii renuntare

În fiecare an, în a treia joi a lunii noiembrie este celebrată „Ziua naţională fără tutun” având scopul de a conştientiza publicul şi decidenţii politicilor de sănătate în privinţa poverii sociale enorme (boli/dizabilități/decese premature) atrasă de consumul de tutun și a stimula modificări comportamentale și măsuri legislative specifice.

În România se înregistrează o prevalență semnificativă a consumului de tutun, peste 5 milioane şi jumătate de fumători, dintre care mai mult de 5 milioane fumează zilnic. Consumul produselor noi de tutun (produsele cu tutun care se încălzeşte), peste 230000 de adulţi şi al ţigărilor electronice se conturează ca o nouă ameninţare la adresa sănătăţii populaţiei, mai ales în lumina celor mai recente date privind impactul pe sănătate al acestor produse (efecte hepatolitice observate în studii experimentale pentru produsele cu tutun care se încălzeşte, respectiv pneumonia de tip chimic pentru ENDS). Studiul GATS România 2018 a arătat că PREVALENȚA CONSUMULUI DE TUTUN ÎN ROMÂNIA ESTE DE 30,7%.

Povara economică și costurile pentru sănătate cauzate de consumul de tutun pot fi reduse prin implementarea măsurilor Convenției Cadru pentru Controlul Tutunului a OMS, măsuri care s-au dovedit a fi eficiente şi pe care România le implementează de la adoptarea lor. Fiind una dintre ţările care au ratificat Convenția Cadrul pentru Controlul Tutunului a Organizației Mondiale a Sănătății, România și-a asumat un angajament internaţional de a continua să pună accentul pe sănătate prin implementarea fiecăreia dintre acţiunile aferente pachetului MPOWER: Monitorizare (şase studii în cadrul Sistemului Global de Supraveghere a Tutunului (Global Tobacco Surveillance System - GTSS) sub egida OMS/CDC), Protecţie, prin interzicerea fumatului în toate spaţiile publice închise în anul 2016, Oferirea de ajutor pentru renunţarea la fumat, avertizare (Warning) prin introducerea avertismentelor grafice pe pachetele de ţigări, implementarea legislaţiei privind publicitatea, promovarea şi sponsorizarea produselor din tutun (Enforce bans), creşterea (Raise) taxelor pe tutun.

Cu toate măsurile remarcabile pe care România le-a luat pentru combaterea acestui flagel, între anii 2011 şi 2018, consumul de tutun în România a crescut cu 14,9%, mai ales prin creşterea consumului în rândul tinerilor din grupa de vârstă 15-24 de ani (cu o creştere relativă de 48,3%) şi al femeilor (cu o creştere relativă de 27%), în condiţiile în care proporţia celor care au avut o tentativă de renunţare la fumat în ultimul an a suferit o scădere relativă semnificativă, comparativ cu 2011 (de 37%), chiar dacă aproape 5 din 10 fumători (48,2%) afirmă că vor să se renunţe la acest obicei în viitor.

Potrivit Societăţii Române de Pneumologie aproximativ 85% dintre pacienţii cu cancer bronhopulmonar din România sunt fumători, iar 42.000 de decese pe an se datorează fumatului. Fumatul omoara mai mult decat alcoolul, accidentele de circulatie, drogurile, obezitatea, tentativele de sinucidere, toate la un loc.

Campania din acest an este un apel pentru sănătate prin sloganul: „Pentru sănătate spune NU consumului de tutun!”. Scopul campaniei este prevenirea consumului de tutun în orice formă printr-o informare corectă şi conştientizare asupra beneficiilor   renunțării la fumat.

Obiectivele campaniei sunt:

  1. Creşterea numărului de persoane din grupul ţintă informate cu privire la beneficiile renunțării la fumat;
  2. Informarea și conștientizarea persoanelor nefumătoare, sau a celor care doar au experimentat fumatul, cu privire la efectele nocive ale fumatului asupra sănătății lor cât și a celor din jur;
  3. Sensibilizarea populaţiei şi a profesioniştilor din sistemul sanitar în privinţa pericolului pe care îl reprezintă utilizarea dispozitivelor electronice cu nicotină (ţigări electronice sau tutun încălzit – IQOS).

2ZNT 2019 Poster riscuri fumat

3ZNT 2019 Poster vaping

19. 11. 19

antibioticeZiua Europeană a Informării despre Antibiotice (ZEIA), celebrată anual pe 18 noiembrie, este o inițiativă europeană de sănătate publică desfașurată în scopul sensibilizării profesioniștilor, a publicului și a factorilor decidenți cu privire la situația îngrijorătoare generată de rezistența antimicrobiană (RAM) și la numărul pacienților infectați cu bacterii rezistente.

Deoarece RAM continuă să reprezinte o amenințare majoră pentru sănătatea publică, utilizarea prudentă a antibioticelor poate ajuta la oprirea dezvoltării bacteriilor rezistente și poate contribui la menținerea eficienței antimicrobienelor pentru generațiile viitoare.

În România, campania ZEIA 2019 are ca temă „Utilizarea corectă a antibioticelor în contextul creșterii rezistenței la antimicrobiene” și se adresează pacienților, precum și profesioniștilor din sănătate cu sloganul „Ai grijă, NU antibioticelor!”. Scopul campaniei este de a reitera importanța creșterii prudenței în administrarea antibioticelor, o prioritate pentru sănătatea publică și are ca obiective principale:

  1. Creșterea gradului de conștientizare în utilizarea prudentă a antibioticelor;
  2. Angajarea mass-media în sensibilizarea publicului în ceea ce privește utilizarea prudentă a antibioticelor și fenomenul RAM;
  3. Menținerea problematicii rezistenței antimicrobiene (RAM) pe agenda politică a decidenților din instituțiile specifice din România și implicarea acestora ca multiplicatori și ambasadori ai mesajelor ECDC (asociate RAM).

Mesajele cheie lansate de ZEIA 2019 sunt îndreptate către profesioniștii din sănătate și către pacienți și țintesc prescrierea corectă, precum și utilizarea prudentă a antibioticelor.

Mesaje cheie pentru profesioniști:

  1. RAM compromite eficiența antibioticelor acum şi în viitor;
  2. Contracararea RAM impune încurajarea utilizării limitate de antibiotice, la pacienţii fără alte soluții terapeutice;
  3. Evitați profilaxia inutilă cu antibiotice;
  4. Documentați indicația tratamentului cu antibiotice, alegerea medicamentului, doza, calea de administrare și durata tratamentului în fișa pacientului.

Mesajele cheie către pacienți:

  1. Antibioticele pot fi prescrise numai de medic;
  2. Antibioticele nu sunt analgezice și un vindecă orice boală;
  3. Administrarea antibioticelor pentru răceală sau gripă, nu poate ajuta!

În România 2017, distribuția consumului comunitar de antibacteriene, plasa pe primul loc penicilinele betalactamice, urmate de alte betalactamice și Quinolone, în timp ce tendința privind media consumului comunitar continuă să înregistreze penicilinele betalactamice ca fiind cele mai utilizate antibacteriene, urmate de alte betalactamice și de Quinolone.

Deoarece rezistența la antimicrobiene continuă să amenințe eficiența tratamentelor împotriva infecțiilor cauzate de bacterii, conștientizarea publicului privind necesitatea consumului responsabil de antibiotice (numai pe rețetă), devine esențială pentru îmbunătățirea situației defavorabile RAM în țara noastră.