19. 11. 19

antibioticeZiua Europeană a Informării despre Antibiotice (ZEIA), celebrată anual pe 18 noiembrie, este o inițiativă europeană de sănătate publică desfașurată în scopul sensibilizării profesioniștilor, a publicului și a factorilor decidenți cu privire la situația îngrijorătoare generată de rezistența antimicrobiană (RAM) și la numărul pacienților infectați cu bacterii rezistente.

Deoarece RAM continuă să reprezinte o amenințare majoră pentru sănătatea publică, utilizarea prudentă a antibioticelor poate ajuta la oprirea dezvoltării bacteriilor rezistente și poate contribui la menținerea eficienței antimicrobienelor pentru generațiile viitoare.

În România, campania ZEIA 2019 are ca temă „Utilizarea corectă a antibioticelor în contextul creșterii rezistenței la antimicrobiene” și se adresează pacienților, precum și profesioniștilor din sănătate cu sloganul „Ai grijă, NU antibioticelor!”. Scopul campaniei este de a reitera importanța creșterii prudenței în administrarea antibioticelor, o prioritate pentru sănătatea publică și are ca obiective principale:

  1. Creșterea gradului de conștientizare în utilizarea prudentă a antibioticelor;
  2. Angajarea mass-media în sensibilizarea publicului în ceea ce privește utilizarea prudentă a antibioticelor și fenomenul RAM;
  3. Menținerea problematicii rezistenței antimicrobiene (RAM) pe agenda politică a decidenților din instituțiile specifice din România și implicarea acestora ca multiplicatori și ambasadori ai mesajelor ECDC (asociate RAM).

Mesajele cheie lansate de ZEIA 2019 sunt îndreptate către profesioniștii din sănătate și către pacienți și țintesc prescrierea corectă, precum și utilizarea prudentă a antibioticelor.

Mesaje cheie pentru profesioniști:

  1. RAM compromite eficiența antibioticelor acum şi în viitor;
  2. Contracararea RAM impune încurajarea utilizării limitate de antibiotice, la pacienţii fără alte soluții terapeutice;
  3. Evitați profilaxia inutilă cu antibiotice;
  4. Documentați indicația tratamentului cu antibiotice, alegerea medicamentului, doza, calea de administrare și durata tratamentului în fișa pacientului.

Mesajele cheie către pacienți:

  1. Antibioticele pot fi prescrise numai de medic;
  2. Antibioticele nu sunt analgezice și un vindecă orice boală;
  3. Administrarea antibioticelor pentru răceală sau gripă, nu poate ajuta!

În România 2017, distribuția consumului comunitar de antibacteriene, plasa pe primul loc penicilinele betalactamice, urmate de alte betalactamice și Quinolone, în timp ce tendința privind media consumului comunitar continuă să înregistreze penicilinele betalactamice ca fiind cele mai utilizate antibacteriene, urmate de alte betalactamice și de Quinolone.

Deoarece rezistența la antimicrobiene continuă să amenințe eficiența tratamentelor împotriva infecțiilor cauzate de bacterii, conștientizarea publicului privind necesitatea consumului responsabil de antibiotice (numai pe rețetă), devine esențială pentru îmbunătățirea situației defavorabile RAM în țara noastră.

19. 11. 12

Diabet1 2019În fiecare an, la 14 noiembrie este sărbătorită „Ziua Mondială a Diabetului”, iar celebrarea este condusă de către Federaţia Internaţională de Diabet (FID) şi asociaţiile membre. Direcția de Sănătate Publică a județului Sibiu, în colaborare cu Societatea Studenților Mediciniști Hipocrates Sibiu, marchează această zi și organizează o acțiune publică de determinare gratuită a glicemiei, colesterolului și măsurare a tensiunii arteriale, distribuindu-se și materiale informative despre diabetul zaharat. Evenimentul se va desfășura miercuri, 13 noiembrie 2018, în Centrul Comercial Shopping City Sibiu, Galeria Auchan, între orele 10:00 - 18:00.

„Ziua Mondială a Diabetului” a fost stabilită în 1991 de către Federaţia Internaţională de Diabet şi de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), ca răspuns la preocupările crescânde cu privire la ameninţarea la adresa sănătăţii pe care o reprezintă diabetul. „Ziua Mondială a Diabetului” a devenit o Zi Oficială a Naţiunilor Unite în 2007 prin adoptarea Rezoluţiei Naţiunilor Unite 61/225.

Campania îşi propune să atragă atenţia asupra problemelor de importanţă majoră în privinţa diabetului zaharat şi să menţină diabetul în atenţia populaţiei în mod susţinut.

„Ziua Mondială a Diabetului” este sărbătorită în întreaga lume de peste 200 de asociaţii membre ale Federaţiei Internaţionale de Diabet, în peste 160 de ţări, printre care şi România, toate fiind State Membre ale Naţiunilor Unite, de către alte asociaţii, organizaţii, companii, cadre medicale şi persoane suferind de diabet zaharat, precum şi familiile lor.

Logoul ZMD este cercul albastru - simbolul global al diabetului.

Implicarea OMS în prevenirea şi controlul Diabetului Zaharat are scopul de stimulare şi sprijin pentru adoptarea de măsuri eficiente în supravegherea, prevenirea şi controlul diabetului şi complicaţiilor acestuia.

Strategia globală privind dieta, activitatea fizică și sănătatea completează munca OMS în domeniul diabetului, prin canalizarea pe abordări populaționale pentru promovarea alimentației sănătoase și a activității fizice regulate, iar astfel, de reducere a problemei globale legată de obezitate și persoanele supraponderale.

În anul 2017, la nivel mondial, trăiau peste 425 milioane de persoane (20-79 ani) cu diabet, în 2045 se prognozează un număr de 629 milioane, iar cele mai multe dintre aceste persoane aveau diabet tip 2 (352 milioane), care poate fi prevenit prin activitate fizică regulată, dieta sănătoasă, echilibrată și promovarea unui stil sănătos de viață.

În acelaşi an (2017) numărul deceselor datorate diabetului şi hiperglicemiei a fost de 3,7 milioane, iar 1,5 milioane decese au fost cauzate de diabet.

Conform Studiului Naţional privind „Prevalența Diabetului, Prediabetului, Supraponderii, Obezităţii, Dislipidemiei, Hiperuricemiei şi Bolii Cronice de Rinichi” (PREDATORR), în anul 2017, în România, la o populaţie adultă de 14382000 erau înregistrate 1785300 cazuri de diabet la adulţi cu vârste între 20 și 79 de ani, cu o prevalenţă a bolii de 12,4%. În realitate există numeroase cazuri de diabet nediagnosticate.

CAMPANIA ZIUA MONDIALĂ A DIABETULUI 2018-2019: „FAMILIA ŞI DIABETUL”

La recomandările FID, campania dedicată ZMD are ca scop conştientizarea populaţiei cu privire la impactul diabetului asupra familiei precum şi promovarea rolului familiei în managementul, îngrijirea, prevenirea şi educaţia despre diabet. Pentru anul 2019 sloganul campaniei naţionale este „Diabetul - o problemă și a familiei”. Scopul acesteia este: O mai bună informare a membrilor familiilor persoanelor diagnosticate cu diabet, în ceea ce privește gestionarea acestei afecţiuni.

Familiile au un rol cheie în gestionarea factorilor modificabili de risc pentru diabetul de tip 2 şi trebuie susţinute prin educaţie, resurse şi oportunităţi necesare adoptării unui stil de viaţă sănătos.

În România, Campania cu sloganul „Diabetul – o problemă și a familiei” este coordonată metodologic de Ministerul Sănătăţii prin Institutul Naţional de Sănătate Publică.

Diabet2 2019 page 0001

1

2

3

4

5

6

19. 11. 07

În data de 8 noiembrie se celebrează Ziua Internaţională a Radiologiei, iar tema din acest an este „Imagistica Sportivă”. Cu acest prilej, este promovat sloganul campaniei mondiale „Să sărbătorim împreună!” şi sloganul campaniei naţionale „Imagistica Sportivă – o mână întinsă noilor recorduri!”.

Prin tematicile alese campania are în vedere conştientizarea şi informarea populaţiei cu privire la:

  1. Potenţialul medical şi ştiinţific al imagisticii medicale;
  2. Rolul esenţial al radiologilor şi al imagiştilor în cadrul echipei medicale;
  3. Standardele educaţionale şi profesionale crescute solicitate personalului care lucrează în domeniul imagisticii medicale.

Campania are ca scop evidenţierea rolului esenţial pe care specialiştii din domeniul imagisticii îl joacă în detectarea, diagnosticul şi managementul bolilor musculo-scheletale, aceştia contribuind la creşterea calităţii tratamentului acestor pacienţi.

Obiectivele campaniei sunt creşterea nivelului de informare a populaţiei cu privire la rolul radiologiei şi a imagisticii în cadrul unor îngrijiri de sănătate sigure, precum şi îmbunătăţirea înţelegerii poziţiei pe care medicii şi tehnicienii radiologi îl ocupă în procesul de acordare a îngrijirilor de sănătate.

Poster ZIR 2019

19. 10. 15

Risipa alimentara page 1

La data de 16 octombrie 2019 va fi celebrată ZIUA NAŢIONALĂ A ALIMENTAŢIEI ŞI A COMBATERII RISIPEI ALIMENTARE. Alimentaţia este o nevoie fundamentală a omului şi o condiţie necesară supravieţuirii şi prosperităţii fiinţei umane, iar cu această ocazie atragem atenţia întregii societăţi asupra problemei siguranței și a risipei alimentare.

Risipa de alimente este o problemă mondială care a căpătat o importanță din ce în ce mai mare pe agenda publică și politică din ultimii ani. Importanța acestui subiect va continua să crească, în special având în vedere nevoia de a hrăni o populație mondială aflată în creștere.

Asigurarea securității alimentare a populației, este obligația fiecărui stat. Problema securității alimentare, a accesului populației la produse agroalimentare de bază și de calitate corespunzătoare, constituie o preocupare majoră cu care se confruntă, într-o măsură mai mare sau mai mică, toate statele lumii, dar în primul rând cele subdezvoltate sau în curs de dezvoltare. Asigurarea securității alimentare pentru toți indivizii, contribuie la liniștea socială, la stabilitate și prosperitate.

Scopul campaniei: este o inițiativă de informare şi de conştientizare a publicului larg privind problema siguranței și a risipei alimentare la noi în ţară.

Sloganul campaniei: Opriți risipa alimentară! Împreună să păstrăm planeta verde!

Obiectivele principale ale campaniei sunt: creşterea rolului şi a gradului de informare şi implicare a societăţii civile şi a publicului larg în realizarea şi implementarea politicilor publice în domeniul reducerii risipei de hrană din România și asigurarea siguranței alimentelor; promovarea pe agenda guvernamentală şi parlamentară a măsurilor privind reducerea risipei de alimente în România; conştientizarea decidenţilor politici asupra necesităţii aplicării urgente a Legii 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare şi a normelor de aplicare ale acesteia.

Mesaje cheie:

  1. Împreună să păstrăm planeta verde!
  2. Lupta contra risipei alimentare este o urgenţă mondială.
  3. Cumpărând cu chibzuinţă, salvăm planeta.
  4. Donați ce nu consumaţi!
  5. Folosiți surse de apă și materii prime sigure!

Risipa alimentara page 2

19. 10. 03

Cancer san femei 1

Octombrie este luna de conștientizare a ceea ce reprezintă cancerul de sân. Marcată în țări din întreaga lume, campania își propune să crească atenția și gradul de conștientizare privind depistarea precoce, tratamentul, dar și prevenirea acestei boli deosebit de grave.

Rata de incidență a cancerului de sân depășeste cu mult rata celorlalte tipuri de cancer, în toate țările, indiferent de nivelul de dezvoltare al acestora. De asemenea, reprezintă principala cauză de deces prin cancer, fiind responsabil pentru 15% din totalul deceselor cauzate de această boală în rândul populației feminine, la nivel global.

Desfășurată pentru prima dată în România, sub sloganul Depistarea precoce a cancerului de sân vă poate salva viața! campania dedicată LICCS are ca temă în 2019, Screeningul - esențial în depistarea precoce a cancerului de sân.

Scopul campaniei este informarea și conștientizarea:

  • Profesioniștilor din asistența medicală primară despre cancerul de sân;
  • Populației generale și în special a celei feminine cu vârsta peste 40 ani asupra metodelor de prevenție existente, posibilităților de diagnostic și tratament.

Campania are ca obiective creșterea nivelului de informare și conștientizare despre :

  • Factorii de risc și modul prin care aceștia pot influența evoluția bolii;
  • Metodelor de prevenire a cancerului de sân
  • Importanța efectuării screeningului pentru cancer de sân.

Mesajele principale ale campaniei sunt:

  • Cancerul de sân este cel mai răspândit tip de cancer în rândul femeilor;
  • Cancerul de sân diagnosticat tardiv are o evoluție gravă;
  • Cancerul de sân netratat are o evoluție gravă;
  • Cancerul de sân depistat precoce și tratat corect crește șansa de supraviețuire cu o bună calitate a vieții;
  • Screeningul mamar este esențial în depistarea precoce a cancerului de sân.

În România, cancerul de sân ocupa în 2018, prima poziție cu o pondere a incidenței de 25,1% (9 629 cazuri noi), la mare distanță de cancerul de colon (11,9%; 4 576 cazuri noi) și cancerul de col uterin (8,6%; 3 308 cazuri noi).

În 2017, numărul deceselor înregistrate în rândul femeilor prin cancerul mamar, a fost de 3 484, în creștere față de 2016 (3 457 decese).

În 2018, a fost demarat în România, proiectul de implementare a Programului pilot pentru depistarea precoce a cancerului de sân, program de prevenție, depistare, diagnostic și tratament precoce al cancerului mamar, ce se va derula pe o perioadă de 5 ani.

Conform Ministerului Sănătății, Programul pilot va furniza ghiduri și protocoale de testare, diagnostic și tratament ale cancerului de sân, va pregăti personal medical și va dezvolta infrastructura, astfel încât să poată fi extinsă testarea la nivel național.

Lipsa screening-ului pentru cancerul de sân în rândul populației feminine a generat o situație mai mult decât îngrijorătoare în România. Procentul redus al persoanelor care au efectuat examenul mamar (6%) ne situează pe ultimul loc în UE.

De aceea implicarea promotorilor sănătății în stimularea schimbării comportamentale a populației, prin adoptarea unui stil de viață sănătos, reprezintă o modalitate accesibilă de prevenție în apariția cancerului de sân fiind la îndemâna tuturor.

De asemenea, mediatizarea largă a LICCS 2019 prin toate canalele de informare, poate ajuta publicul larg să conștientizeze mai bine asupra prevenției acestei boli.

Factori de risc asociați cancerului de sân:

  1. Istoricul familial
    1. cancer mamar diagnosticat înainte de 50 de ani sau cancer ovarian diagnosticat la orice vârstă;
    2. cazuri de cancer mamar și ovarian sau cancer mamar bilateral sau multiplu apărute la aceeași persoană din familie indiferent de gradul de rudenie;
    3. prezența unui caz de cancer mamar la bărbat în istoricul familiei;
    4. existența unei mutații BRCA1 sau BRCA2 cunoscută în familie.
  2. Terapia hormonală de substituție, mai ales în post-menopauză
  3. Lipsa unei sarcini sau o primă sarcină tardivă
  4. Evitarea alăptării
  5. Fumatul
  6. Radiațiile la care a fost expusă în scop diagnostic sau terapeutic
  7. Obezitatea și sedentarismul
  8. Consumul de alcool în exces
  9. Vârsta peste 50 de ani

Cancer san profesionisti 1