19. 07. 31

ALPÎn fiecare an, în perioada 1-7 august, în întreaga lume se sărbătorește Săptămâna Mondială a Alimentației la Sân. Sloganul campaniei din acest an este: Informați părinții. Promovați alimentația la sân! Acum și pentru viitor!

Săptămâna Mondială a Alimentației la Sân (SMAS) este celebrată în fiecare an în perioada 1-7 august, în peste 120 de ţări, dintr-un motiv foarte simplu, alăptarea este una dintre cele mai eficiente modalități de a oferi copiilor de pretutindeni cel mai bun început în viață.

Alăptarea este o soluție universală care oferă tuturor un start corect și șanse egale în viață.

Alăptarea exclusivă - hrănirea sugarilor numai cu lapte matern în primele șase luni de viață - ajută copiii să crească, prevenind subnutriția, promovând dezvoltarea creierului și reducând riscul ca aceștia să devină supraponderali.

Alăptarea este, de asemenea, primul vaccin al nou-născutului, oferind anticorpi vitali și o stimulare a imunității.

De la primele momente ale vieții copilului, alăptarea poate însemna diferența dintre viață și moarte. Punerea nou-născuților la sân în prima oră a vieții este o garanție împotriva deceselor la aceasta vârstă.

Există dovezi temeinice că o alăptare eficientă are numeroase efecte asupra:

  1. copilului: combate bolile infecțioase, reduce incidența și severitatea diareei, reduce infecțiile respiratorii și otita medie acută, previne malocluzia și cariile dentare și sporește inteligența, etc.
  2. mamei: creşte distanţa dintre sarcini, reduce riscul de cancer mamar și ovarian și reduce riscul de hipertensiune arterială, etc.

În ciuda acestor beneficii clare, mulți copii nu sunt alăptați. La nivel global, numai aproximativ 2 din 5 dintre toți nou-născuții sunt puși la sân în decurs de o oră de la naștere - și numai 40% dintre copii sub șase luni sunt alăptați exclusiv.

Conform unui studiu desfășurat în 2016 de Institutul pentru Ocrotirea Mamei şi Copilului, în parteneriat cu Ministerul Sănătăţii şi UNICEF, în România, rata alăptării exclusive a fost de 12,6%, printre cele mai mici din Europa. Datele analizate în dinamică, indică o scădere a ratei alăptării exclusive în ultimii ani.

Campania are ca obiectiv general asigurarea unei nutriții optime a copiilor până la vârsta de 24 de luni, iar ca obiectiv specific, în acord cu obiectivul OMS, creșterea la 50% a copiilor alimentați exclusiv la sân în primele 6 luni de viață, până în anul 2025.

ALP poster parinti 2019

19. 07. 26

 Poster ZMH1 page 0001

În fiecare an, în data de 28 iulie este marcată Ziua Mondială de Luptă împotriva Hepatitei. Campania este adresată grupurilor de pacienţi şi persoanelor care trăiesc cu hepatită virală și este o oportunitate globală de a sensibiliza şi de a induce o schimbare reală în prevenirea bolilor şi a accesului la testare şi tratament.

În 2016, 194 de guverne au adoptat Strategia globală a OMS privind hepatita virală, care include obiectivul de a elimina hepatita B și C până în 2030, dar numai câteva țări sunt pe cale de a îndeplini aceste obiective.

Din cele 325 de milioane de oameni care trăiesc cu hepatită virală la nivel global, mai mult de 290 de milioane (9 din 10!) trăiesc cu hepatita B sau C, fără să știe. Fără o îmbunătățire masivă în diagnostic, ratele de tratament vor scădea, ratele de infectare vor crește și vom pierde posibilitatea de a elimina hepatita virală până în 2030.

Sloganul CAMPANIEI ZMH 2019 este „să eliminăm hepatita!”

Deoarece scopul de eliminare a hepatitei virale nu poate fi atins fără a preveni boala și a găsi persoanele nediagnosticate și fără conectarea acestora la îngrijire si tratament, campania de sensibilizare care continuă și în anul 2019, își propune să educe, să influențeze politicile naționale de testare și să încurajeze oamenii să se testeze și/sau să devină susținători în încercarea de a găsi cazurile nediagnosticate. 

În România, Planul-cadru național pentru controlul hepatitelor virale urmărește crearea unui cadru de intervenție bazat pe dovezi pentru un răspuns cuprinzător și sistematic al sectorului de sănătate la hepatitele virale, luând în considerare contextul, nevoile și prioritățile naționale.

Campania cu tema „ELIMINAREA HEPATITEI” este coordonată metodologic de Ministerul Sănătăţii prin Institutul Naţional de Sănătate Publică.

Poster ZMH2 page 0001

19. 06. 25

În data de 26 iunie 2019 este marcată  Ziua Internaţională  de Luptă impotriva Consumului şi Traficului de Droguri, campania având  sloganul „În primul rând, ASCULTĂ” şi mesajul-cheie „Să îi asculţi pe copii şi tineri este primul pas pentru a-i ajuta să crească sănătoşi şi în siguranţă”.

Campania „În primul rând, ASCULTĂ” este o iniţiativă de creştere, pe baze ştiinţifice, a sprijinului pentru prevenirea consumului de droguri, fiind astfel o investiţie efectivă în bunăstarea copiilor şi tinerilor, a familiilor şi a comunităţilor din care fac parte aceştia.

Drogurile ilegale ameninţă sănătatea şi bunăstarea oamenilor.

La nivel global, există un minim estimat de 190.000 de decese premature (în cele mai multe cazuri evitabile) din cauza consumului de droguri, majoritatea atribuite utilizării opioidelor.

Drogurile nu afectează doar consumatorii; acestea provoacă familiilor şi celor dragi, dificultăţi enorme şi suferinţă.

În România, consumul oricărui drog ilicit prezintă prevalenţe de două ori mai mari în rândul adulţilor tineri (grupa de vârstă 15-34 ani), faţă de cele înregistrate în populaţia generală (15-64 ani), dar ratele sunt similare celor identificate în populaţia şcolară (16 ani).

Tulburările cauzate de consumul de droguri subminează relaţiile cu persoanele apropiate, deteriorează viaţa familială şi pot ruina oportunităţile copiilor şi tinerilor de educaţie şi angajare. Impactul acestora se resimte în comunităţi, sistemele de justiţie penală şi în întreaga societate.

Cu ocazia Zilei Internaţionale de Luptă impotriva Consumului şi Traficului de Droguri,  este important să ne amintim că, tulburările cauzate de consumul de droguri pot fi prevenite și tratate. Ca urmare, este esenţial să subliniem importanţa unei atitudinei vigilente şi responsabile din partea adulţilor: părinţi, profesori, personal din serviciile preventive, decidenţi.

PĂRINŢII au cea mai mare influenţă în a-şi ajuta copiii să crească fericiţi şi să înveţe să se descurce bine în situaţii dificile de viaţă.

PROFESORII pot avea o influenţă pozitivă asupra copiilor şi tinerilor pentru a-i ajuta să crească fericiţi şi optimişti.

19. 06. 19

Pe parcursul lunii iunie 2019, se derulează campania de informare-educare-conștientizare cu tema LUNA NAŢIONALĂ A INFORMĂRII DESPRE EFECTELE CONSUMULUI DE ALCOOL.

 POSTER TINERI 1Conform organizaţiei mondiale a nătăţii, alcoolul este a treia cauză de boală şi moarte prematură pentru populaţia generală, fiind responsabil pentru mai mult de 200 de boli. adolescenţii şi tinerii reprezintă o populaţie în mod particular la risc, datorită percepţiei inadecvate asupra consecinţelor alcoolului. unul din zece decese la femeile cu vârsta între 15 şi 29 de ani, şi unul din patru decese la bărbaţii de aceeaşi vârstă este legat de consumul de alcool. aproximativ 80% din adolescenţii români în vârstă de 16 ani au consumat cel puţin o dată în viaţă alcool. vârsta medie la care adolescenţii români încep să bea este 14 ani, numărul băieţilor care consumă alcool dublându-se până la vârsta majoratului. cei mai vulnerabili la efectele alcoolului sunt adolescenţii care încep să bea înainte de a împlini 15 ani. aceştia au un risc de patru până la şapte ori mai mare de a deveni dependenţi de alcool faţă de colegii lor care încep să bea după vârsta de 17 ani. pe perioada adolescenţei, cu fiecare an câştigat fără consum de alcool, riscul dependenţei scade în medie cu 10 procente. la gravide, consumul de alcool este un factor de risc pentru evoluţia sarcinii, fiind asociat cu moartea fătului, avort spontan, naştere prematură, creştere intrauterină deficitară a fătului, greutate mică la naştere a nou-născutului. alcoolul interferează cu dezvoltarea normală a diferitelor ţesuturi şi organe ale fătului, în principal la nivelul sistemului nervos, determinând un spectru de tulburări ireversibile cunoscute sub denumirea de sindrom alcoolic fetal. semnele şi simptomele sindromului includ malformaţii ale capului, feţei şi organelor interne, retard mental şi tulburări comportamentale, dificultăţi de funcţionare şi de adaptare la viaţa cotidiană, cu manifestare pe parcursul întregii vieţi. formele de manifestare şi severitatea acestora pot varia de la individ la altul. sindromul alcoolic fetal poate fi prevenit prin abstinenţa de la alcool pe durata sarcinii.

Scopul campaniei este: formarea unor valori şi atitudini pozitive faţă de stilul de viaţă sănătos Şi stimularea schimbărilor pozitive în comportamentul legat de alcool.  

Grupurile ţintă ale campaniei din acest an sunt: gravidele, femeile care planifică o sarcină în viitorul apopiat, precum şi copiii şi tinerii sub 18 ani.

Sloganul campaniei este : „Nu merită să rişti!”.

Mesajul cheie pentru gravide este: Pentru gravide, nu există un tip de băutură alcoolică sau cantitate sigură de alcool care să poată fi consumate fără riscul unor efecte negative asupra sarcinii Şi dezvoltării fătului”.

Mesajul cheie pentru copii şi tineri  este: consumul de  alcool în copilărie  sau adolescenţă îţi poate afecta dezvoltarea sistemului nervos şi performanţele şcolare, relaţiile cu cei din jur,  comportamentul social şi sănătatea mintala”.

Campania este finanţată de către Ministerul Sănătăţii prin Programul Naţional de Evaluare şi Promovare a Sănătăţii. Suportul metodologic al campaniei este asigurat de Institutul Naţional de Sănătate Publică.

POSTER GRAVIDE 1

19. 06. 05

Miercuri, 5 iunie 2019, ALIAT (Alianța pentru Lupta Împotriva Alcoolismului și Toxicomaniilor), Institutul Național de Sănătate Publică (INSP) și Ministerul Sănătății organizează împreună cu DSP Sibiu Ziua Națională a Testării Consumului Personal de Alcool, cel mai amplu proiect de testare și prevenire a consumului riscant de alcool din țară. Locuitorii județului Sibiu sunt așteptați în unul dintre centrele locale să se alăture românilor din toată țara și să își evalueze, în doar 5 minute, nivelul de consum de alcool, prin aplicarea chestionarului AUDIT, alcătuit din 10 întrebări scurte.

Consumul dăunător de alcool reprezintă o problemă importantă de sănătate publică: România este pe locul 8 în Regiunea Europeană și pe locul 9 în lume la consumul de alcool pe cap de locuitor, cu 12,6 litri de alcool pur/locuitor/an, peste media Uniunii Europeane de 9.8 l, potrivit ultimului raport global al Organizației Mondiale a Sănătății din 2018. Astfel, Ziua Națională a Testării Consumului Personal de Alcool își propune să le ofere celor care se confruntă cu un consum riscant îndrumarea necesară pentru a evita viitoare probleme de sănătate, să permită o înțelegere mai clară a fenomenului consumului problematic de alcool existent la nivel național, precum și colectarea de date utile dezvoltării unor programe de prevenire eficiente.

”Suntem tentați să asociem consumul riscant de alcool cu problemele severe legate de abuz și dependență. Totuși problemele mari de mâine încep cu problemele mici de azi și, dacă reușim să depistăm problemele mici azi, putem să prevenim agravarea lor. Chestionarul AUDIT cuprinde 10 întrebări scurte, iar scorul obținut pe baza răspunsurilor îi indică respondentului dacă felul în care consumă alcool îi afectează sau nu sănătatea. Astfel, îndemnăm oamenii care consumă alcool, indiferent de cantitate sau de frecvență, să afle ce scor obțin, pentru a se cunoaște mai bine, pentru a afla din timp dacă se află sau nu într-o categorie de risc și pentru a beneficia de informații suplimentare despre cum să își protejeze sănătatea”, a declarat Dr. Eugen Hriscu, psihiatru și psihoterapeut cu experiență în adicții, Directorul științific al ALIAT.

Chestionarul AUDIT este un instrument științific de evaluare a consumului personal de alcool, dezvoltat de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și utilizat în peste 190 de țări din lume, fiind cel mai de încredere instrument pentru diagnosticarea timpurie a unui consum riscant. Cu ajutorul acestuia, participanții la Ziua Națională a Testării Consumului Personal de Alcool vor putea, în doar 5 minute, răspunzând la 10 întrebări scurte, să își evalueze consumul de alcool și să evite astfel problemele de sănătate viitoare, cauzate de un consum dăunător. Harta locațiilor din țară în care se află centrele de testare poate fi accesată pe www.ziuaaudit.ro.

Evenimentul este derulat în cadrul campaniei Luna Națională a Informării despre Efectele Consumului de Alcool care va fi organizată de Ministerul Sănătății și se va desfășura pe tot parcursul lunii iunie, sub coordonarea locală a DSP.

Fiți alături de noi pe 5 iunie la Ziua Testării Consumului Personal de Alcool!

Harta locațiilor în care se află centrele de testare se actualizează constant și poate fi accesată pe www.ziuaaudit.ro.