Măsuri ale orașelor europene în domeniul multimodalității în deplasare

18. 09. 18

În 2015 au fost puse în aplicare 5.657 de măsuri cu caracter permanent, în 799 de orașe europene. Cele mai populare măsuri au fost promovate prin campaniile de conștientizare cu privire la comportamentul de transport ecologic, creșterea accesului la mijloacele de transport alternative, precum și facilități noi sau îmbunătățite legate de infrastructura pentru ciclism. Printre acestea se numără:

Infrastructura

Chiar dacă, în general, infrastructura rutieră este bine întreținută pentru autovehiculele motorizate, de multe ori infrastructura pentru mersul pe jos sau cu bicicleta este deficitară. Această lipsă de atenție asupra acestor mijloace alternative de deplasare este abordată de către FLOW – un proiect european care își propune să pună „mersul pe jos și cu bicicleta pe picior de egalitate cu modurile motorizate”. O infrastructură de calitate trebuie să îndeplinească o serie de criterii, precum continuitatea și coerența traseelor, lățimea suficientă, desemnarea clară a traseelor pentru vehiculele nemotorizate, o calitate bună și o suprafață bine întreținută, prezența mobilierului urban necesar etc. Proiectul FLOW a demonstrat potențialul imens pe care mersul pe jos și cu bicicleta îl au în vederea reducerii supraaglomerării urbane, făcând astfel orașele mai multimodale.

Exemple:

  1. Strasbourg - extinderea trotuarelor și schimbarea temporizării semafoarelor în favoarea pietonilor au redus timpii de deplasare cu autobuzul cu aproape 40%.
  2. New York City - instalarea de piste de biciclete protejate a redus cu 35 % timpii de deplasare în trafic pe drumurile respective
  3. Paris - transformarea malului stâng al Senei într-o cale pietonală și implementarea unor zone temporar fără autoturisme în zilele de duminică.
  4. Luxemburg – s-au instalat indicatoare pentru pietoni care arată distanțele exprimate în durata de mers pe jos, ceea ce le permite acestora să evalueze modalitatea de deplasare convenabilă (autoturism, transport public, pe jos). (Sursa:http://h2020-flow.eu/)

Serviciile de folosire alternativă a unei biciclete de către mai multe persoane (bike-sharing)

Oferă posibilitatea de a alege o bicicletă de la o stație de andocare și de a o preda la oricare altă stație de andocare din oraș. Tariful călătoriei este mic, în multe orașe primele câteva minute fiind gratuite. Unele servicii de bike-sharing au regim liber de deplasare, fără stații fixe. Utilizarea alternativă a unei biciclete de către mai multe persoane este un model fiabil de mobilitate urbană durabilă: nepoluantă, inteligentă și partajată.

Astfel de sisteme funcționează în peste 600 de localități din întreaga lume, 130 dintre acestea aflându-se în Europa, Franța, Spania şi Italia fiind ţările cu cel mai mare număr de astfel de programe. Acest gen de servicii este cu totul absent în „țările ciclismului”, Olanda sau Danemarca, ceea ce indică faptul că programele de utilizare alternativă a unei biciclete de către mai multe persoane par să aibă cea mai mare răspândire acolo unde procentul proprietarilor de biciclete nu este foarte ridicat.

Printre cele mai mari și mai cunoscute programe de utilizare alternativă a unei biciclete de către mai multe persoane din Europa se numără:

  1. Vélib’ din Paris - cel mai mare program de utilizare alternativă a unei biciclete de către mai multe persoane din Europa, cu mai mult de 20.000 de biciclete și 1.800 de stații.
  2. BikeMi din Milano dispune de o flotă de biciclete tradiționale și electrice
  3. BiciMAD din Madrid este un program de utilizare alternativă de biciclete electrice.

Acești precursori fac posibil ciclismul pentru noi grupuri țintă, inclusiv pentru cei care nu pot utiliza bicicleta tradiţională din motive de sănătate sau din cauza reliefului orașului.

Transportul de persoane și de mărfuri

Multimodalitatea se aplică atât în cazul pasagerilor, cât și al mărfurilor prin introducerea conceptului conexării prin UCC. În cadrul proiectului FREVUE, Madridul a reamenajat o fostă piață municipală transformând-o într-un centru urban de conexare. Din această locație, mai mulți operatori privați livrează mărfuri folosind camionete electrice. (FREVUE website: www.frevue.eu)

Conceptul conexării a fost dezvoltat în special pentru livrările în zonele centrale și pietonale. De exemplu, UPS a dezvoltat un „nod ecologic de coleteˮ, costând într-un container amplasat într-o zonă centrală, de unde curierii UPS pot prelua și apoi livra coletele deplasându-se pe jos, cu tricicleta sau cu tricicleta electrică. Acest sistem, testat pentru prima dată în Hamburg, este acum implementat în mai multe orașe europene importante, ca Basel sau Dublin.

O altă modalitate de a adopta o logistică urbană multimodală constă în folosirea tramvaielor pentru transportul mărfurilor în interiorul orașelor. Acest model se aplică în Saint-Etienne, în Franța, unde aprovizionarea magazinelor din centrul orașului se face prin sistemul TramFret.

Orașul Ghent a lansat în anul 2012 primul program public de utilizare alternativă a unei biciclete de tip cargo de către mai multe persoane în cooperare cu Cambio, o firmă de utilizare alternativă de către mai multe persoane a autoturismelor. Programul încurajează mersul la cumpărături sau pregătirea evenimentelor utilizând mai degrabă biciclete tip cargo decât autovehicule.

Cyclelogistics este un alt proiect de utilizare alternativă a unei biciclete tip cargo de către mai multe persoane, cofinanțat de Uniunea Europeană. Bicicletele tip cargo pot fi utilizate nu numai pentru transport de marfă, ci şi pentru socializare, ca opțiune de mobilitate, pentru călătorii „distractive” sau pentru vârstnici.

Un astfel de serviciu este oferit de asociația daneză Cycling Without Age (Ciclism la orice vârstă) şi poate fi adaptat sub formă de autobuze acționate prin pedalare sau de către însoțitori.

Utilizarea tehnologiei

Utilizarea de instrumente informatice este foarte importantă pentru gestionarea unei flote de biciclete, precum și pentru beneficiarii unui astfel de program.

De exemplu, în Budapesta, aplicația pentru dispozitive mobile MOL Bubi oferă în timp real informații pe o hartă cu privire la numărul bicicletelor Bubi disponibile în stații.

În capitala daneză, Copenhaga, toate bicicletele sunt echipate cu o tabletă cu ecran tactil, cu ajutorul căreia utilizatorul este informat cu privire la stațiile de andocare, beneficiază de un sistem de navigare GPS, este asistat la plata serviciilor şi poate localiza cu uşurinţă obiectivele de interes.

În Bruxelles, informațiile în timp real cu privire la disponibilitatea bicicletelor de la stațiile cele mai apropiate sunt oferite de „cyclodispos”, un sistem de însemne stradale care indică cele mai apropiate stații de andocare Villo.

Instrumentele de planificare a călătoriilor

Tot mai multe instrumente de planificare a călătoriilor multimodale încurajează utilizarea alternativă a unei biciclete de către mai multe persoane.

Autoritățile din Lyon au dezvoltat un instrument online denumit ONLYMOOV, care indică utilizatorilor cel mai scurt traseu până la destinație, disponibilitatea bicicletelor și cele mai bune piste. ONLYMOOV monitorizează și alte mijloace de transport, oferind actualizări ale traficului, asigură informații cu privire la disponibilitatea locurilor de parcare pentru autoturisme și biciclete și furnizează date în timp real cu privire la orarul de sosire a altor mijloace de transport în comun.

În Helsinki, Whim include în cadrul unei singure aplicații planificarea călătoriei, stabilirea rutei și prețul biletului pentru o serie de mijloace de transport.

Mobilitatea ca serviciu

Digitalizarea transportului a permis emergența conceptului „mobilitatea ca serviciu” (MaaS). În unele orașe, un card unic oferă acces la biciclete utilizate alternativ de mai multe persoane, la transportul public și la alte servicii de transport. Aceasta plasează mersul pe bicicletă în centrul lanțului de mijloace de mobilitate urbană și integrează utilizarea alternativă a unei biciclete de către mai multe persoane în conceptul de „mobilitate ca serviciu” (MaaS) în zonele urbane.

În Toulouse, oamenii folosesc cardul Pastel, care oferă acces la rețeaua de transport public, precum și la sistemele de utilizare alternativă a unui autoturism sau a unei biciclete de către mai multe persoane.

Deși Google Maps este disponibil pentru majoritatea orașelor europene, unele autorități publice locale sau operatori locali de transport au dezvoltat instrumente proprii. De exemplu, Centrul pentru Transport din Budapesta (BKK) a lansat planificatorul de călătorii FUTÁR, care oferă itinerarii „punct cu punct”. Aplicația oferă informații despre transportul public, metrou, tramvaie, autobuze, troleibuze, trenuri urbane și feriboturi, aflate sub autoritatea BKK, precum și despre cele mai bune opțiuni pentru diferite trasee. Pe lângă opțiunile de rute, aplicația oferă și informații în timp real despre localizarea exactă a vehiculelor de transport public, orarul acestora în fiecare gară și stație și disponibilitatea bicicletelor la punctele de bike-sharing. (http://futar.bkk.hu)

Programe inteligente de utilizare alternativă a unui autoturism de către mai multe persoane

Aceasta a permis introducerea unor sisteme de utilizare alternativă de către mai multe persoane a autoturismelor cu regim liber de deplasare, care funcționează fără stații dedicate de ridicare și predare. Sistemele cu regim liber de deplasare sunt mult mai flexibile și permit șoferilor să lase autoturismele acolo unde aceștia au destinația finală.

Partajarea unei curse: atunci când mobilitatea este sinonimă cu sociabilitatea

Partajarea unei curse, cunoscută și ca utilizare simultană a unei mașini de către mai multe persoane, înseamnă că pasagerii utilizează simultan un vehicul cu scopul de a reduce costurile. Un astfel de serviciu necesită o platformă unde punctele de plecare și de destinație ale șoferilor și pasagerilor sunt înregistrate și corelate. Partajarea unei curse crește ratele de ocupare a vehiculelor și reduce numărul emisiilor pe cap de locuitor, în condiţiile în care se estimează că naveta clasică folosind autoturismul propriu implică în proporție de 85 % doar șoferul, fără alți pasageri.

Succesul Blablacar arată că partajarea unei curse a devenit o modalitate populară de deplasare. Utilizarea simultană a unei mașini de către mai multe persoane poate fi, de asemenea, adaptată navetelor zilnice, de exemplu din zone rezidențiale către zone comerciale sau industriale importante. Utilizarea simultană a unei mașini împreună cu colegii de serviciu sau de școală este, totodată, o ocazie de a socializa și de a include un grad de divertisment în rutina de transport.

Utilizarea simultană a unei mașini de către mai multe persoane pentru deplasarea la locul de muncă sau la școală este abordarea adoptată de proiectul european CHUMS. În Craiova, de exemplu, un sondaj realizat în rândul a 10.850 de navetiști a demonstrat că implementarea soluţiei de utilizare simultană a unei mașini de către mai multe persoane a redus numărul de kilometri parcurși cu aproximativ 65.000 de kilometri pe an, generând o reducere a emisiilor de dioxid de carbon cu 11 tone pe an.

Programul complementar: partajarea locurilor de parcare

Concomitent cu extinderea în multe orașe a utilizării alternative de către mai multe persoane a unui autoturism apare sistemul de partajare a locurilor de parcare, ca o completare a opțiunilor „tradiționale” de mobilitate partajată, în special în rândul proprietarilor de autoturisme. Acest tip de servicii pun în legătură proprietarii de vehicule cu persoanele care dețin unul sau mai multe locuri de parcare. Ambele părți se pot abona la un serviciu și pot descărca o aplicație pentru dispozitive mobile, care le indică șoferilor unde se află cele mai apropiate locuri gratuite de parcare. Plata se efectuează direct prin intermediul unui instrument online.

În Florența, municipalitatea încurajează utilizarea acestui tip de aplicații (de exemplu, Sparky, care au un impact pozitiv asupra reducerii blocajelor din trafic, poluării și utilizării spațiului. (http://www.mobilityweek.eu/campaign-materials/)