Săptămâna Europeană a Mobilității 2018 - Impactul campaniei în Romania

18. 09. 19

-date furnizate de autoritățile publice locale și publicate în cotidiene locale sau naționale-

La Sibiu, pista de biciclete este o investiţie importantă pentru oraş. Bicicliştii au la dispoziţie peste 50 km de pistă realizaţi pe arterele principale, astfel încât aceştia pot folosi mai în siguranţă acest mijloc de transport. Amenajarea acestei piste este un semnal pe care municipalitatea a dorit să îl dea pentru a încuraja folosirea bicicletei ca mijloc de transport în defavoarea altor mijloace.

Anul 2012 a înregistrat la Sibiu deschiderea unui Centru de închirieri de biciclete.

La data de 1 Mai 2013, 300 de sibieni (220 de cicliști și 80 de alergători) au ignorat temperatura de afară și și-au dat întâlnire în zona Hotelului Hilton, pentru a participa la prima ediție a „Mișcării pentru Sănătate”. Scopul competiției, care a inclus o probă de ciclism, una de alergare pe şosea şi o probă de ştafetă (7 x 2.500 metri), a fost acela de a marca necesitatea construirii unei noi piste de biciclete care să închidă „bucla” traseelor existente.

În aprilie 2018 Primăria Sibiu a publicat tema de proiectare pentru realizarea pe fonduri europene a primei piste de biciclete care să conecteze un cartier de centrul orașului.

În 2012, municipiul Iași a închis centrul istoric circulației mașinilor. A fost nevoie de negocieri intense pentru ca hotărârea să fie aprobată, dar a reușit. După trei ani de la introducerea ei, nivelul de dioxid de carbon a scăzut în timpul zilei cu aproape 8%, iar dioxidul de azot cu 7,5%. 90% din opinia publică acceptă această decizie.

Tot la Iași, s-a luat recent hotărârea de a implementa semafoare cu prioritate pentru autobuze, tramvaie si taxiuri pe coridorul special alocat. Rezultatul a fost o creștere a gradului de satisfacție a călătorilor cu 45%. Datorită acestor servicii, 88% ajung la timp, înregistrându-se și o creștere a vitezei de deplasare a autobuzelor la orele de vârf.

În Craiova, sistemul electric de tramvai și infrastructura erau din anii 1980. Era nevoie de îmbunătățiri pentru a crește siguranța și confortul pasagerilor și de reduceri substanțiale de costuri. Prin instalarea unui nou sistem s-a realizat reducerea cu 40% a consumului de electricitate pe tramvaiele modernizate.

În Bucureşti, din acest an, 2018, demareaza proiectul de construire și începere a lucrărilor a încă 67 de kilometri de piste de biciclete pe patru trasee. În total, vor exista 240 de kilometri de piste pentru biciclete în Bucureşti. De asemenea, Primăria Capitalei a anunţat că urmăreşte introducerea unui sistem de transport public cu biciclete cu crearea de staţii de închiriere, parcări şi achiziţionarea de biciclete pentru utilizare de către public.

Timişoara 2010: Începând din luna august 2014, Timişoara intră în rândul oraşelor europene cu biciclete de închiriat în mai multe zone din oraş.

O altă abordare a campaniei a avut loc pe 6 iulie 2014, când sexul feminin și-a luat ca temă = Pedalează în fustă pe bicicletă! Biciclistele militează pentru un oraș mai frumos în cadrul unei plimbări simultan în mai multe orașe din România. Fetele în fustă și pe bicicletă s-au întâlnit în aceeași zi, pe 6 iulie, în Alba Iulia, Baia Mare, Brașov, București, Cluj, Deva și Iași!

Cea mai lungă pistă de biciclete din România - 2012: Izbânda în anul 2011 a celor din Asociația Unda Verde a stârnit multă admirație. Puține ONG-uri au reușit să pună la punct o pistă de biciclete care leagă două orașe, cum este cea dintre Târgu Mureș și Reghin, realizată printr-un proiect coordonat de un ONG românesc.

Benzinăriile electrice - Pentru reducerea poluării urbane, Guvernul a elaborat o strategie pentru marile orașe ale României. Peste doar trei ani, până în 2020, în România vor fi cel puţin 1.000 de puncte de alimentare a maşinilor cu combustibili alternativi. Un număr de 166 de benzinării vor fi în orașe, iar restul pe șosele asigurându-se conectivitatea interurbană și cea transfrontalieră.

Harta stațiilor se va prezenta astfel:

  1. București = 50 puncte de reîncărcare cu energie electrică şi 10 stații de realimentare cu GNC.
  2. Bacău, Brașov, Brăila, Galați, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, Oradea, Ploiești, Timișoara, Baia Mare, Pitești = câte 5 puncte de reîncărcare cu energie electrică (total: 65 de puncte) şi câte 1 stație de realimentare cu GNC (total: 13 stații).
  3. Arad, Reșița, Drobeta Turnu-Severin, Deva, Zalău, Satu-Mare, Bistrița, Suceava, Botoșani, Piatra Neamț, Târgu Mureș, Vaslui, Miercurea Ciuc, Bacău, Alba Iulia, Sfântu Gheorghe, Sibiu, Focșani, Râmnicu Vâlcea, Târgoviște, Buzău, Tulcea, Târgu Jiu, Slatina, Alexandria, Slobozia, Călărași, Giurgiu = 1 punct de reîncărcare cu energie electrică (total: 28 de puncte).

Sistemul Bla Bla Car in România - Ridesharing de încredere

O altă abordare a reducerii poluării o constituie introducerea și în România a sistemului de partajare a călătoriilor. Din martie 2015, BlaBlaCar, a devenit cea mai mare și de încredere comunitate de ridesharing din lume. Comunitatea BlaBlaCar are peste 10 milioane de membri din 18 țări. De curând acest sistem a devenit funcțional și în România în special pentru deplasările interne de persoane. Funcționează ca un serviciu de transport prin intermediul unei platforme online.

Avantajele unui astfel de sistem sunt: transportul e mai prietenos decât în orice alt transport rutier, costurile de transport reduse, funcționeză door-to-door pentru economie de timp etc.

Statisticile BlaBlaCar arată următoarele aspecte ale sistemului:

  • 10 milioane de călători în fiecare trimestru;
  • peste 3 miliarde de kilometri parcurşi de membri împreună;
  • aproximativ 1,5 miliarde de lei economisiţi de conducătorii noştri auto în fiecare an;
  • valoare estimată de 1 milion de tone de emisii de CO2 evitate în ultimele 12 luni;
  • medie de ocupare a maşinii de 2,8 persoane.

Automatele pentru colete InPost în România susțin multimodalitatea.

Începând cu anul 2014 s-a implementat și în România sistemul InPost prin amplasarea a 500 de automate de colete în zone publice, cu trafic ridicat, precum supermarketuri, benzinării, stații de metrou, centre comerciale. Automatele InPost permit ridicarea 24/24 a cumpărăturilor comandate prin magazinele online.

La plasarea comenzii, clienții optează pentru serviciul de livrare InPost și aleg automatul din zona de unde doresc să ridice coletul. Aceștia pot monitoriza livrarea și primesc notificări prin sms și e-mail la sosirea pachetului, precum și un cod utilizat pentru a deschide caseta.

Expansiunea sistemului în România face parte dintr-un plan amplu de dezvoltare și investiții la nivel european de 300 mil. Euro. Sistemul eficientizează logistica de transport prin reducerea distanțelor parcurse de către curieri, ceea ce face ca InPost să ofere o alternativă mai ieftină și mai puțin poluantă la livrările actuale.